Igor Bauershima: NORWAY.TODAY
Norway.today
je jedním z nejpozoruhodnějších dramatických děl z oblasti
německého jazyka, která se v posledních letech objevila na českých
jevištích. Jejím autorem je český rodák Igor Bauershima. Narodil se
v roce 1964 a jako čtyřletý chlapec emigroval s rodiči do švýcarského
Curychu, kde žije dodnes.
Hra
NORWAY.TODAY byla poprvé uvedena v Schauspielhausu Düsseldorf 15. listopadu
2000 v autorově režii. Krátce po své dusseldorfské premiéře se
NORWAY.TODAY dostala na repertoár několika desítek divadel, a to jak v německé
jazykové oblasti, tak v řadě dalších evropských zemí.
S
dusseldorfskou inscenací se měli možnost seznámit i naši diváci při
příležitosti 6. ročníku
Festivalu divadel německého jazyka v listopadu 2001, kde se setkala
s výrazným diváckým úspěchem i velmi pozitivním kritickým
oceněním.
Hru
přeložil do češtiny Ondřej Černý a na profesionální scéně byla
poprvé uvedena 21. března
2003 Divadelním spolkem KAŠPAR v režii Jakuba Špalka. Stala se
jedním z klíčových titulů tohoto souboru a je dodnes úspěšnou
součástí jeho repertoáru. Byla dále uvedena v řadě ochotnických
souborů, z nichž stojí za to připomenout její nastudování plzeňským
souborem SPODINA. Premiéra se v režii člena činohry Divadla J.K.Tyla
Jakuba Zindulky v Plzni konala 1. března 2006. Tato inscenace se
rovněž setkala s mimořádným kritickým ohlasem a soubor byl s
jejím představením pozván v prosinci roku 2006 k hostování
do pražského Činoherního klubu. Byla rovněž pořízena její
rozhlasová verze, která byla natočena v létě 2004 v brněnském
studiu Českého rozhlasu s herci ostravské Scény Patra Bezruče.
Hra
NORWAY.TODAY je inspirována skutečnou událostí. Skupina mladých lidí,
kteří se všichni zabývali myšlenkou na sebevraždu se seznámila
prostřednictvím chatu. Všichni odjeli do Norska a skokem z útesu
do mořského fjordu ukončili své životy. Novinová informace o této
události se pro autora Igora Bauershimu stala podkladem k vytvoření
sugestivního příběhu dvojice lidí, které sblíží společný pocit
neukotvení v životě, marnosti, ztráty pocitu identity.
Na
počátku hry, která začíná v podstatě v neutrálním prostředí,
přichází mezi diváky Julie. Je to mladá dívka, která je odhodlána
spáchat sebevraždu. Hovoří o důvodech, které ji k tomuto
rozhodnutí přivedly. Připojí
se k ní mladík August, teenager prožívající analogické
pocity, ovšem oproti rozhodnuté Julii spíše se zmítající v pochybách.
Rozhodnou se odcestovat do Norska a skokem ze skalního útesu řešit
radikálně své problémy. Tam v zasněženém prostředí fjordu
probíhá vlastní téma hry. Oba protagonisté se rozhodnou natáčet své
hovory a svá jednání na videu. Vstupem videa dostává příběh další
velmi zajímavou dimenzi. Divák má možnost v sugestivně a vysoce
profesionálně napsaném dialogu seznámit se s duševními pochody
hrdinů, kteří nás přenášejí do svého vidění problematiky současného
života. Na jedné straně je celý příběh včetně jazyka laděn do
podoby dnes tolik módní „coolness“ dramatiky, ovšem tato nálepka
je pouze velice prvoplánová. Bauershimovo ponoření do osudů a
myšlení jeho hrdinů je daleko všestrannější a propracovanější.
Velmi dobře to vystihl v jednom interview režisér plzeňského
amatérského představení Jakub Zindulka, když hru, byť poněkud
zjednodušeně, označil za „coolness dramatiku naruby“. A recenzent
dusseldorfského představení na festivalu německého divadla v roce
2001 Vladimír Mikulka se v podobném duchu vyjádřil, že „vyznění
této hry je až provokativně pozitivní“. Mimořádně sympatickým
rysem hry je také neustálé programové a přitom nenásilné sepětí
herců s publikem. Konec hry se odlišuje od
reálného konce skutečného příběhu a zde také hodně záleží
na režijně-dramaturgickém přístupu inscenátorů, jak bude konec
realizován.
Divadlo
Šumperk hodlá inscenaci hry NORWAY. TODAY uvést jako součást své
programové linie uvádění her studiového typu oslovujících především
mladé publikum v komorním prostředí své scény na Hrádku.
Inscenace zde naváže na takové tituly, jako byly v posledních
dvou sezónách s velkým úspěchem uvedená česká premiéry hry
Claude Confortése ZEJÍCÍ RÁNA či
inscenace ŠVÉDSKÉHO STOLU
Davida Drábka. V dlouhodobě koncipovaném repertoáru šumperského
divadla by měla být dalším významným posunem v oslovování
mladé divácké generace a otevíráním témat, jež jsou zejména této
generaci blízká. Navíc znamená velkou tvůrčí výzvu jak pro inscenátory,
tak pro oba protagonisty příběhu.
Inscenaci
nastuduje režisér ZDENĚK STEJSKAL a v hlavních rolích budou účinkovat
BOHDANA PAVLÍKOVÁ a ALEXANDR STANKUŠ.
Mojmír Weimann |