|
|
autor
Igor Bauersima |
překlad
Ondřej Černý |
|
|
|
|
úprava a režie
Zdeněk Stejskal |
výprava
Petr Vítek |
|
|
|
|
hudba
Aleš Kauer |
video
David Macháček |
|
|
|
|
produkce
Petra Hrušková |
Julie
Karolína Hlaváčková |
|
|
|
|
August
Martin
Severýn |
premiéra
D21 - 6.10.2013 |
|
|
|
|
V
ČR práva zastupuje
AURA - PONT
s.r.o. Veslařský
ostrov 62, 147 00, Praha
|
August:
"Jestli j e smrt něco strašného, a ona asi je, jak je možné, že
po určité době pokládáme za šťastného každého svého přítele,
která přestal ž ít? Život je pro mě problém, který musím řešit
každý den znova. Kdybych měl následovat svoje nejhlubší instinkty,
od rána do večera bych volal o pomoc."
Kdo je vlastně Igor Bauersima
Vídeňský divadelní publicista Joachim Lux charakterizoval Igora Bauersimu následujícím způsobem:
„Cizinec v divadle, protože nepatří k žádné škole, cizinec v životě, protože nemá vlast; narodil se v Československu, žije ve Švýcarsku a souběžně v Paříži, pracuje v divadlech v různých německých městech, věnuje se divadlu, filmu, literatuře, architektuře, hudbě!“
Mnohostrannost tvůrčích zájmů je pro Igora Bauersimu výhodou, ale současně také svého druhu nechtěnou překážkou. Je všestranný, jeho pohled není omezen úzkým „profesním“ záběrem, ale na druhé straně se vymyká jakémukoli škatulkování; je svůj a jedinečný, což je provokující.
Ve své divadelní tvorbě nejraději režíruje své vlastní texty, ke kterým rovněž tvoří výpravu, případně komponuje hudbu anebo alespoň realizuje takové texty, k nimž má hluboký vztah a přistupuje k nim nikoli jako k pasivním objektům svých režií, ale jako k inspiračním zdrojům. To byl případ hry současné superstar americké dramatiky Neila LaBute Podstata věci, jejíž realizace ve Vídni a následně v Salcburku znamenala pro Bauersimu první opravdu mimořádný úspěch na velké světové scéně.
Pro charakteristiku divadelního tvůrce Igora Bauersimy jsou symptomatické jeho dva projekty, jež vytvořil v posledních letech pro vídeňský
Burgtheater. Bérenice podle Moliéra vychází z historické skutečnosti, kdy v roce 1670 psali tehdy nekorunovaný král francouzské dramatiky Pierre Corneille a mladý, vysoce ambiciózní dramatik Jean Racine tragedii na identický antický motiv. Mezi umělci dojde ke sporu, a protože jsme ve Francii, je nutné
„cherchez la femme“ – za vším hledat ženu, a do sporu se zaplete i třetí divadelní velikán oněch dob – Moliére.
Bulvár Sevastopol je svázán s Bauersimovým emigrantskýn původem. Skupina přistěhovalců z východní Evropy slaví pravoslavné Vánoce tam, kde je spojily jejich osudy, někde v bytě na vídeňském předměstí. V názvu se ovšem připomíná Sevastopol, pyšné krymské lázeňské sídlo carské rodiny a současně také pařížský bulvár vybudovaný v dobách Napoleona III.
Provokativní propojování nejrůznějších, mnohdy zcela disparátních prvků, úzké propojení autorského záměru a scénické realizace, to jsou jedny z charakteristických rysů mimořádného zjevu dramatiky a divadla počátku 21. století, jakým je syn českých rodičů ve Švýcarsku, Igor
Bauersima.
August:
"Celý vesmír se smrti nudí. Všechno se zpomaluje. Dídžejové,
hudba, auta, planety, elementární částice. Jednoho dnes se zřítí
Měsíc na Zemi. Slyšel jsem to. Kvůli gravitaci. Protože Země
ho vysává a měsíc ztrácí elán... Prostě padat deset vteřin
je moc na to, aby nenastala nuda."
|
Igor Bauersima – divadelník
- od roku 1988 se začíná zabývat divadlem a filmem
- v Curychu se zapojuje do alternativních divadelních aktivit OFF OFF BÜHNE
- první úspěch slaví roku 1998 hrou Forever Godard
- premiéra hry Norway today v roce 2000 znamená zlom v jeho tvorbě
- obrovský úspěch; hra je uváděna mnoha divadly v německy mluvících zemích, je přeložena do několika jazyků a hrána po celé Evropě, ale také v Americe a v Africe
- v roce 2001 je Bauersimovi za inscenaci této hry udělena prestižní cena časopisu Theater Heute
- v letech 2002 a 2004 je jako režisér a výtvarník nominován na Nestroyovu divadelní cenu, významné divadelní ocenění v německé jazykové oblasti
- spolupráce s tzv. kamennými divadly, v roce 2002 má v Hannoveru premiéru inscenace Futur de Luxe
- Tattoo (2002), první tvůrčí spolupráce s manželkou Réjane Desvignes v divadle v Düsseldorfu
- téhož roku ve vídeňském Burgtheatru premiéra hry amerického autora Neila LaBute Podstata věci; Igor Bauersima jako režisér, scénograf a autor scénické hudby slaví s touto inscenací úspěch na vysoce prestižních slavnostních hrách v Salcburku při prvním ročníku tzv. „divadelních projektů mladých“
- v divadle v Hannoveru premiéra Dantonovy smrti (2003), kterou podle Georga Büchnera Igor Bauersima autorsky přepracoval a nastudoval – inscenace měla velký úspěch
- Bauersima jako autor, režisér a scénograf vytváří ve vídeňském Burgtheatru inscenaci Bérenice de Moliére (2004) - první část zamýšlené trilogie 1670 (inscenace se s úspěchem hraje dodnes). Na ni navazuje druhý díl volně propojené trilogie, Lucie de Beaaune (ve spolupráci s Réjane Desvignes), premiérovaný v roce 2006 v Curychu
- v roce 2006 uvádí autor, režisér a výtvarník Bauersima rovněž s mimořádným úspěchem ve vídeňském Burgtheatru svou (zatím) nejnovější hru Bulvár Sevastopol (opět ve spolupráci s Réjane Desvignes).
Julie:
"...ochutnala jsem všechny omamný prostředky světa,
aniž bych se zničila, a užívala jsem si s klukama, strávila
jsem noc s Bredem Pittem, to sice nebylo nic extra, ale zajímavý
to bylo, ze sociologického hlediska..."
Igor Bauersima o svém psaní pro divadlo
„Psaní pro divadlo pro mne není cíl sám o sobě, ale krok na cestě k uvedení hry. Bez perspektivy její realizace bych patrně nikdy nic nenapsal. Vždy jsem měl na mysli uvedení hry. Dříve jsem připravoval hry v dobrodružných podmínkách studiových scén bez toho, že bych věděl, jestli je někdo na naši práci zvědavý. Dnes jsem rád, že mohu pracovat v podmínkách velkého stálého divadla a mám jistotu.“
(Před premiérou Bérenice v Burgtheatru)
"Ideální je, když režisér a autor se vzájemně inspirují. To je ale možná jen tehdy, když režisér je od počátku přítomen při vzniku hry. A nejlépe se toho dosáhne, když režisér a autor jsou jedna osoba. … Ve filmu je spoluautorství zcela normální…"
Julie:
"Chci z toho něco mít. Chci vidět, jaký je ten, co zrovna umírá.Viděla
jsem to v televizi, jak střílejí lidi, zpomaleně a tak. Ale televize
je podvod."
Norway. today
První opravdový úspěch slavil Bauersima v roce 1998 svou hrou Forever Godard, skutečný triumf ovšem přišel o dva roky později s Norway today.
Novinová noticka o skupince mladých lidí, kteří se rozhodli řešit své životní problémy skokem z útesu do vln norského fjordu, se v Bauersimově divadelním zpracování dočkala transformace do podoby nesmírně vzrušivé a sugestivní divadelní výpovědi. Bauersima nehledá a nenalézá východisko! Skvělé je, jak zcela funkčně a nenásilně do svého příběhu zapojuje moderní komunikační technologie.
Norway today je ve všech směrech skutečně příběhem mladých o mladých a pro mladé, právem se tedy během mimořádně krátké doby po svém prvním uvedení v düsseldorfském divadle stala doslova a do písmene hitem jevišť nejprve v německy mluvící sféře, v celé Evropě a poté i na dalších kontinentech. A tak se Igor Bauersima dostal na jeviště i v zemi, kde se narodil. Nejprve to bylo v listopadu 2002, kdy v rámci festivalu divadel německého jazyka byla uvedena původní düsseldorfská inscenace hry, na jaře roku 2003 následovala inscenace divadelního spolku Kašpar v režii Jakuba
Špalka.
Norway today patří také do repertoáru řady amatérských souborů; s velkým úspěchem se setkala inscenace tohoto titulu v plzeňském amatérském souboru SPODINA. V prosinci roku 2006 uvedla i scéna Činoherního klubu v Praze.
|